Upadek motywacji - jak sobie z nim radzić

Gotowość do zmian - tak pokrótce opisywana jest motywacja. Motywacja ma swój początek, gdy dostajemy bodziec z zewnątrz, swoistego rodzaju iskrę, która wznieci w nas ogień. Motywację znajdujemy na każdym kroku. Możemy ją rozpoznać poprzez świadome wypowiedzenie w myślach: „ja też chcę być taki”, „ja też chcę to mieć”. Pragniemy ciągłego „kopa”, który pchnie nas dalej, by być coraz bliżej upragnionego marzenia. A co jeśli motywacja wygasa? Wtedy marzenia oddalają się. Warto wiedzieć kiedy można spodziewać się „dołków” motywacyjnych. Poznaj 3 zasadnicze momenty, w których spadek wiary we własne możliwości na pewno Cię czeka podczas długiej wędrówki do celu.

Początek

Powiedzenie „początki zawsze są najcięższe” jest prawdziwe. Początki pomimo tego, że powodują euforię, to i tak patrząc na przyszły trud włożony w zdobywanie celu może przytłoczyć i zniechęcić do dalszego działania. Ciężko jest wstać z miejsca i rozpędzić całą machinę zdarzeń. Musisz być przygotowany na to, że za nim osiągniesz cel, musisz włożyć mnóstwo pracy, która pochłania czas oraz siłę. Nie odstrasza Cię to? Nie odstrasza Cię to, że będziesz siedzieć do późna w nocy i stracisz mnóstwo sił na to, żeby pchnąć całą machinę? Uwierz mi, jeśli przebrniesz tę barierę, to przez dłuższy okres czasu będziesz tak zmotywowany, że będziesz chciał codziennie rzeźbić w swoim dziele. Do momentu…

Brak efektu

…kolejnego dołka na drodze, wręcz otchłani. W tym momencie stracisz najwięcej sił psychicznych oraz fizycznych. Będzie to najgorszy moment odkąd podjąłeś dążenie do celu. Jest to długi okres czasu, który ciągnie się tygodniami. Nagle sobie uzmysławiasz, że przebrnąłeś przez ogrom trudu, walki ze sobą, wylałeś litry potu w dążeniu do celu i…nic! Dosłownie nic! Żadnego widocznego progresu. Żadnej nadziei na osiągnięcie wspaniałości. Otchłań nicości! Najlepszym sposobem na całkowite wyparcia się z głowy myśli o odejściu od celu jest….”kopniak” z zewnątrz. Poproś najbliższe Ci osoby z życia, znajomych, psychologów, żeby Cię wysłuchały i wspierały w dalszej drodze. Ten moment zawsze Cię dopadnie i to niejednokrotnie. Nie warto się poddawać. Dużo zrobiłeś, więc w żaden sposób nie wywieszaj białej flagi.

Znużenie

Wyobraź sobie, że pniesz się pod stromą górę pełną zakrętów za którymi nic nie widać. Coraz szybciej, wręcz biegniesz, bo czujesz, że jest to już koniec. Jednak za każdym zakrętem prosta i kolejny zakręt, następnie kolejny i kolejny… Po tysięcznym zakręcie, widzisz tylko jedno…kolejny zakręt i uświadamiasz sobie, że ta droga się nie kończy. Męczy Cię góra, męczy Cię kolejny zakręt, męczą Cię te same widoki. W końcu wpadasz na myśl: „po co się tak męczyć, jak nic się nie zmienia?”. Znużenie jest kolejnym etapem, które stanie Ci na przeszkodzie w dążeniu do celu. Powtarzanie tych samych czynności staje się meczące nie dla ciała, lecz dla psyche. Pomyśl sobie, że codziennie jesz to samo. Pomimo tego, że ciało dostanie wszystkie niezbędne makro i mikroskładniki, to psychika prędzej, czy później się podda. Najlepsze wyjście z sytuacji? Zmiana! Czy pomyślałeś, że tą górkę z zakrętami można pokonać idąc tyłem z pięknym widokiem, który rozpościera się za Tobą? Zmiany są najważniejsze w przezwyciężeniu monotonii. Jest to ostatni etap, który wystąpi w dłuższym dążeniu do celu. Na pewno wystąpi i to nie jeden raz.

Podsumowanie

Nie ma żadnej siły, która by uchroniła osobę dążącą do celu przed spadkiem motywacji. Nawet jeśli ta osoba jest silną osobowością, która nie uzewnętrznia własnych emocji, to i tak w pewnych momentach mówi sobie: „Po co ja to robię? Mam dość! Koniec.” Droga do celu zawsze jest ciężka i nieprzewidywalna… chociaż jeśli chodzi o upadki motywacyjne, to one zawsze będą. To one zadecydują w końcowym etapie czy spełnisz marzenia, czy zaprzestaniesz dążyć do celu.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Massy Arias: fitness receptą na depresję Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Aerobiczna szóstka Weidera Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Magnez a mięśnie Jak prawidłowo zrobić plank? Ćwiczenia na zgrabne pośladki Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? 10 zalet jazdy na rowerze Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać Najczęstsze błędy po treningu 8 sposobów, by szybciej schudnąć jeżdżąc na rowerze Imbir najlepszy na ból mięśni Cardio killer - trening, dzięki któremu osiągniesz sylwetkę marzeń Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie HIIT – trening dla profesjonalnych sportowców Polki, których zdjęcia oglądają tysiące osób Trening w parze - zalety Tabata - szybki sposób na pozbycie się cellulitu Co stanie się z twoim ciałem, gdy na pewien czas zrezygnujesz z ćwiczeń?

Popularne w tym tygodniu:

Trening, który pozwoli spalać kalorie przez 24 godziny Jak pozbyć się oponki z brzucha? Trening Ewy Chodakowskiej Ćwiczysz na trampolinie? To może się dla ciebie źle skończyć Od zwykłej nastolatki do miss bikini. W czym tkwi sekret Małgosi Mączyńskiej? Skuteczny trening, czyli co powinieneś wiedzieć o ekscentryce Chcesz mieć zgrabną pupę? Podejmij nasze wyzwanie! To ćwiczenie powinna codziennie wykonać każda kobieta. Wysmukli talię i poprawi życie seksualne Tych napojów nie pij po treningu Grube uda - jak się pozbyć z nich tkanki tłuszczowej, zasady żywienia Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud Znasz Shauna T, autora "Insanity"? Teraz pokazuje ćwiczenie, które powinieneś wykonywać, gdy nie masz czasu na cały trening Trening na redukcję – zasady, plan treningowy